søndag 14. februar 2016

Slitenhet ... eller den berømte veggen - av Siw Stenbrenden

HVORFOR HAR INGEN FORTALT MEG DETTE FØR?

Jeg hadde fått spørsmålet utallige ganger tidligere - men denne gangen ble det stilt med en sånn intensitet og desperasjon at jeg ble stille mer enn et øyeblikk.

Forsiktig la jeg hånden på kneet til kvinnen foran meg - en av alle disse flotte, flinke, godhjertede menneskene som kommer til meg - så stressa og slitne at trappen opp til kontoret mitt i andre etasje må ha virket som en halvmaraton.

Jeg så henne i øynene, og sakte - med en så tydelig stemme som så slitne hjerner trenger for å fatte innholdet - forklarte jeg:

Grunnen til at legen din og NAV-veilederen, foreldrene dine, vennene og kjæresten sier at du bare skal tenke positivt og heller gå deg en tur i skogen når du er lei deg og sliten - er AT DE IKKE VET BEDRE. De tror at slitenhet kureres med viljestyrke. Og at hjernen kan bestemme seg for å ikke stresse mer.

DETTE ER BULLSHIT! Sa jeg, og angret et øyeblikk på kraft-uttrykket. Men det var før jeg så tårene som rant og smilet som kom.

Da bare fortsatte jeg: Du må slutte å høre på alle andre! Det eneste som hjelper er å lytte innover! Medisinen for stress og slitenhet er påfyll av ro, hvile og trygghet. Skam over egen utilstrekkelighet og tanken på å skulle ta seg sammen er skadelig! Og å sammenlikne seg med "de som får til alt" er direkte giftig!

- Mener du at jeg skal hvile istedenfor å løpe meg en tur - og... og være vennlig med meg selv istedenfor å skjerpe meg?

Jeg nikket som bestatt - mens jeg i mitt indre lovte både meg selv, kvinnen foran meg og alle andre slitne at nå er det på tide å dele kunnskapen min om hva som virker - med MANGE flere.

Min viktigste læring skjedde da jeg var noen og tjue. Da møtte jeg veggen med et klask som sendte meg rett i kjelleren - og der ble jeg noen år. Da jeg fikk krabbet meg opp igjen visste jeg at jeg ville hjelpe andre. Nå har jeg jobbet som gestaltterapeut med slitne klienter i snart 15 år og har tatt en mastergrad på utbrenthet. Jammen på tide, og faktisk veldig viktig, å dele det jeg har skjønt:

Det som virker mot stress og slitenhet - og som skaper energi og lykkeligere hverdager - er nemlig det MOTSATTE av hva du ofte får foreskrevet.

Det handler IKKE om å presse seg!
Men om å være skånsom og vennlig mot seg selv.
Det handler IKKE om å ta seg sammen!
Men heller å akseptere og anerkjenne den man er.
Det handler IKKE om regler og målsetninger.
Men om skreddersydde løsninger som fremmer god selvfølelse, energi og indre styrke.

Søndag 6. mars inviterer jeg til gratis webinar hvor jeg deler mye mer om hvordan du kan behandle egen slitenhet - og gå en stressfri og glad vår i møte.

Og mandag 2. april starter mitt 6 ukers onlinekurs "Fra sliten til sterk!" som garantert gir deg alt du trenger i prosessen mot GOD selvfølelse og lykkeligere hverdager!

Lurt å like Facebook-siden min Gestaltterapeut Siw Stenbrenden, om du ønsker konkret info om hvordan du melder din interesse.

Ha en nydelig søndag!

Varme tanker fra Siw Stenbrenden